onlineodev.com`u daha etkin ve verimli kullabilmeniz için, yandex.com.tr, bing.com, yahoo.com gibi arama motorlarını kullanmanızı tavsiye etmektedir.
4 kez görüntülendi
Mantık kategorisinde tarafından 5 20 86

1 cevap

0 beğenilme 0 beğenilmeme

Platon’un insanı tanımladığı ünlü sözü, Diogenes’in mizahi bir şekilde eleştirisine maruz kalmıştır. Diogenes, tüyleri yolunmuş bir horozu göstererek Platon’un tanımını sadece fiziksel özelliklerle sınırlı bulmuştur. Platon da bu eleştiriyi dikkate alarak insanın yassı ve geniş tırnaklı olduğunu eklemiştir.

Bu hikâyeden çıkarılabilecek bazı noktaları klasik mantık ve sembolik mantık açısından değerlendirelim:

  1. Klasik Mantık:

    • Platon’un tanımı, insanın sadece fiziksel özelliklerini içerir: “İki ayaklı tüysüz bir hayvan.”
    • Diogenes’in eleştirisi, bu tanımın eksik olduğunu gösterir: İnsan sadece bu özelliklerle sınırlı değildir.
    • Platon’un eklediği “yassı ve geniş tırnaklı” ifadesi, tanımı daha spesifik hale getirir.
    • Klasik mantıkla, Platon’un tanımı ve Diogenes’in eleştirisi arasındaki ilişkiyi şu şekilde ifade edebiliriz:
      • İnsan = İki ayaklı + Tüysüz + Yassı ve geniş tırnaklı
  2. Sembolik Mantık:

    • İnsanı sembolik olarak ifade edelim:
      • P: İnsan
      • Q: İki ayaklı
      • R: Tüysüz
      • S: Yassı ve geniş tırnaklı
    • Platon’un tanımı sembolik olarak şöyle ifade edilir: P → (Q ∧ R)
    • Diogenes’in eleştirisi sembolik olarak şöyle ifade edilir: P → (Q ∧ R) ∧ S
    • Platon’un eklediği “yassı ve geniş tırnaklı” ifadesi sembolik olarak S’yi temsil eder.
    • Sembolik mantıkla, Platon’un tanımı ve Diogenes’in eleştirisi arasındaki ilişkiyi şu şekilde ifade edebiliriz:
      • Platon’un tanımı: P → (Q ∧ R)
      • Diogenes’in eleştirisi: P → (Q ∧ R) ∧ S

Sonuç olarak, Platon’un tanımı Diogenes tarafından eleştirilmiş ve daha spesifik hale getirilmiştir. Bu hikâye, insanın karmaşık ve çok boyutlu bir varlık olduğunu vurgular. Platon’un tanımı, insanın sadece fiziksel özellikleriyle değil, aynı zamanda ruhsal, zihinsel ve duygusal yönleriyle de tanımlanması gerektiğini hatırlatır.

Soru da bilgiden doğar, cevap da 

Hz. Mevlana

...